Čtyři české automobily, které se vepsaly do historie

Česká republika, a dříve Československo, bezesporu patří mezi automobilové velmoci. Toto místo jsme si obhájili už v minulosti, kdy na našem území vznikaly auta, která nám mohl závidět celý tehdejší svět. Ne nadarmo se vžilo přísloví: Zlaté české ručičky. Jaké automobily si stojí za to připomenout?

1. NW Präsident (1898)

Auto, které spíše připomíná kočár, to je NW Präsident, který je prvním továrně vyráběným sériovým automobilem na území Česka. Za jeho vznikem stála továrna NesselsdorferWagenbau-Fabriks-Gesselschaft, ze které se později stala kopřivnická Tatra. Tento vůz byl původně jen experimentem a řada plánů či vylepšení byla zhotovena až při samotné výrobě. Motor o obsahu 2,714 litrů byl umístěn pod sedadlem v zadní části a palivová nádrž o obsahu 23 litrů se nacházela pod předními sedadly. Vůz mohl dosáhnout rychlosti až 30km/h.

2. Velorex (1945)

Hadrové auto o třech kolech, které dokazuje, že i v poválečných podmínkách při nedostatku lze sestrojit funkční vozidlo. Velorex byl vynález bratrů Stránských a celkově se jich vyrobilo přes 15 000 kusů. Byl poháněn motorem Jawa o objemu 175 nebo 250 centimetrů kubických. Auto bylo oblíbené zejména pro svoji jednoduchost, nízkou cenu a netradiční vzhled. Svou popularitu však neztratilo ani dnes. Každoročně se u nás konají automobilové srazy majitelů i fanoušků těchto jedinečných vozů.

3. Tatra 603 (1956)

Tatra 603 je dodnes považována za vrchol a pýchu tehdejšího českého automobilového průmyslu. V zahraničí byl o tento kousek velký zájem, avšak jen velmi málo exemplářů se dostalo přes hranice. Bylo sestrojeno více než 20 tisíc těchto obrovských pětimetrových aut, které poháněl hliníkový osmiválec s objemem 2545 cm³. Tatra se také mohla pyšnit rychlostí až 160km/h.

4. Škoda Favorit (1988)

Pro tuzemský průmysl byl Favorit velkým skokem vpřed. S předním pohonem a motorem, který byl uložený napříč vpředu, se stal nejmodernějším vozem na našem území. Favorit se vyráběl v automobilce Škoda až do roku 1994 a vzniklo jich téměř 800 000. O jeho popularitě svědčí i fakt, že dodnes některé modely brázdí naše silnice, i když nedisponují moderními vymoženostmi jako je imobilizér, bezpečnostní autoklíče, automatická převodovka nebo dálkové ovládání centrálního zamykání.