Internet se jen hemží konkurenčními stránkami a poslední, co si můžete dovolit, je ztratit vaše návštěvníky hned poté, co na váš web vstoupí. Tomuto neblahému jevu se říká bounce rate, česky míra okamžitého opuštění.
Zdaleka přitom nejde jen o návštěvníky a ušlé potenciální zisky. Překročí-li počty těchto okamžitých opuštění únosnou míru, přestane se váš web líbit i vyhledávačům a hrozí mu penalizace ve výsledcích vyhledávání.
Podívejme se, na co při tvorbě webových stránek myslet, aby byla tato míra co nejvíce snížena.
Nejprve si ujasněte svá očekávání
Jaké procento okamžitého opuštění z celkového počtu návštěv je dobré, špatné a průměrné? Obecně platí zhruba následující:
· 80% a více – vaše stránka má vážný problém s opouštěním
· 70-80% – žádná sláva, měli byste co nejdříve zapracovat na zlepšení
· 50-70% průměr většiny stránek na webu.
· 30-50% – velice dobrá čísla, kterých byste se měli snažit dosáhnout
· Bounce rate menší než 20% je pak vzácná jako jednorožec, a jestli vám tato čísla vaše analytika ukazuje, pak jde nejspíše o chybu analytiky…
Výše uvedená čísla jsou samozřejmě orientační a mohou se lišit dle oboru. Sledujte, jakých výsledků dosahují nejlepší z vašich konkurentů, abyste měli lepší představu o metě, jíž se snažit dosáhnout.
Snažte se vylepšit UX (uživatelskou zkušenost)
Základem dobré uživatelské zkušenosti je jednak rychlost načítání stránky, jednak přehledná struktura informací, které podává. Snažte se proto dělat vše pro to, aby obě tato kritéria splňovala na jedničku. Nic neodradí návštěvníky tolik jako pomalu se načítající stránka.
Rychlost načítání a přehlednost informací ale zdaleka nejsou kritérii jedinými. Abyste ale mohli vašim návštěvníkům nabídnout to nejlepší, měli byste si je nejprve definovat jako cílovou skupinu či jako modelového zákazníka.
Kdo je tím, na koho cílíte? Muž? Žena? Jakého věku? Co u vás hledá? A jak mu / jí to co nejlépe usnadnit? Možná si odpovědi na tyto otázky nakonec vyžádají kompletní přepracování vašeho webu. Bude ale stát zato.
Responzivita dnes vládne všemu
S pokrokem technologií se dnes podstatná část pohybu po internetu děje přes smartphony, tablety a další zařízení jiná než stolní počítače. Design vaší stránky by se měl těmto různým obrazovkám umět přizpůsobit. Jestli to nedělá, pak se nesmíte divit, že ztrácíte výrazný segment návštěvníků hned, jak na vaše stránky vstoupí.
Vytvářejte landing pages
Nedivte se, že vás lidé opouští, pokud je většina odkazů na váš web zavede na vaši hlavní stránku. Kdo by se chtěl z této hlavní stránky proklikávat dál, než na vašem webu najde, co potřebuje?
Ne, místo toho byste měli lidem nabídnout přesně cílené landing pages, tedy stránky zaměřené na konkrétní téma, konkrétní produkt, konkrétní účel. Přemýšlejte o tom, jak takových landing pages vytvořit na vašem webu více a vaše návštěvníky tak zaujmout.
Testujte více variant téže stránky
Pokud je to pro vás možné, vytvořte dvě varianty téže stránky a vyzkoušejte takzvaný A/B test. Po určitý časový úsek nabízejte návštěvníkům jednu, po stejný časový úsek pak druhou. Srovnejte výsledky návštěvnosti i míry opouštění a zvolte účinnější variantu!
Takovýchto A/B testů můžete udělat libovolné množství a pak ještě srovnávat favority v užším výběru prakticky donekonečna – záleží jen na tom, kolik máte času, prostředků, chuti a energie. Neustrněte ale jen v neustálém testování variant, jinak se z toho zblázníte!
Pamatujte, že výsledky mohou být zkresleny různými faktory – třeba sezónou. Jestli si v určitém období vedla stránka o trochu hůře, nemusí být nutně její vinou, berte proto výsledky takového testování s jistou rezervou, obzvlášť pokud jsou velmi těsné.
Vizuální elementy zaujmou více než holý text
Možná vaší stránce chybí jen pěkný obrázek, grafika, nebo i chytlavé CTA k udržení větší pozornosti návštěvníka. Konzultujte vaše možnosti s grafikem, vyzkoušejte různé varianty. Stránka bez ničeho, čeho by se mohlo oko chytit, logicky láká o něco méně.
Vyrukujte s vyskakovacím okénkem, pokud hrozí, že vás návštěvník opustí
Možná trochu laciná, leč funkční taktika. Když se kurzor myši návštěvníka přiblíží k hornímu okraji stránky, což bývá signálem, že ji chce opustit, vyskočí na něj okénko s nabídkou, kterou (ideálně) nemůže odmítnout. Takto můžete přimět řadu zdánlivě ztracených případů k setrvání na stránce.
Všechny tipy na snížení bounce rate se nám do prostoru článku bohužel nevejdou – uvítáme ale i vaše návrhy v komentářích!